راز کشته شدن «عباس بابایی»؛ سانسورهای مشکوک حسن روحانی و سریال «شوق پرواز» (عکس و فیلم)

پلان اول:
صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره زندگی خلبان عباس بابایی سریالی به نام «شوق پرواز» ساخته بود که قسمت آخرش، جمعه 28 بهمن 1390 از شبکه یک سیما پخش شد. دو نکته جالب در این سریال وجود داشت:
1- نکته اول، آماده شدن نیروی هوایی ایران برای مقابله با حمله ارتش عراق بود. برخلاف آنچه که سالها تبلیغ می شود در این فیلم دیدیم که نیروی هوایی ایران از سه روز قبل از شروع جنگ، پیشاپیش تدارک حملات تلافی‌جویانه به خاک عراق را دیده بود. در این نوشته درباره ضد حمله های نیروی هوایی ایران بطور مفصل توضیح داده شده است.

2- می دانستم که بنابر اعتراف هاشمی رفسنجانی در خاطره 18 مرداد 1366 (کتاب خاطرات با عنوان «دفاع و سیاست») سرتیپ بابایی، معاون وقت نیروی هوایی ایران را پدافند نیروهای خودی مورد اصابت قرار داده بود:
«ظهر دکتر روحانی به دفترم آمد. ناهار را با هم خوردیم. در خصوص شهادت سرلشکر [عباس] بابائی۱ گفت. گویا در برگشت از مأموریت، هدف گلوله توپ ۲۳ در شمال سردشت قرار گرفته است. با آن موضع پدافند، هماهنگی نشده بوده. بنا شد هیأتی برای تحقیق برود. قرار شد به نیروی زمینی ارتش برای انجام عملیات تأکید کند. 
1- سرتیپ عباس بابایی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به هنگام بازگشت از یک مأموریت برون مرزی، هدف گلوله ضدهوایی قرار گرفت و به شهادت رسید. تیمسار عباس بابایی صبح روز ۱۵ مرداد، همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی - سرهنگ نادری - به منظور شناسایی منطقه و تعیین راهکار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی« اف – 5» از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. تیمسار بابایی پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله های تیربار ضدهوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید.»
با این حال در قسمت آخر سریال، شاهد بودیم که کشته شدن سرتیپ بابایی ماستمالی شد، بدین صورت که ناگهان یک توپ ضد هوایی ظاهر می شود و هواپیما را مورد اصابت قرار می دهد، اصلا هم معلوم نمی کنند که پدافند ایران بوده است یا عراق! به این صحنه از فیلم در ویدیوی زیر توجه کنید:



پلان دوم:
از عجایب جمهوری اسلامی دهه شصت اینکه آخوند حسن روحانی در طول سالهای 70-1364 فرمانده ستاد پدافند هوایی کل کشور بوده است و در جلسه سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد در هجدهم اردیبهشت 1392 در جواب سوال یکی از دانشجویان در خصوص شهادت بابایی در زمان فرماندهی اش بر ستاد پدافند هوایی کل کشور می گوید: «همان اندازه که من در آن زمان فرمانده بودم شهید بابایی و شهید ستاری هم نقش مسئولیتی داشتند.» در ادامه نیز با اظهار اینکه شهادت آنان چه ربطی به فرمانده بودن من در ستاد داشت، می گوید: «وقتی که شهید بابایی از مأموریت خود بر می گشت یک بسیجی که پشت توپ 23 که متعلق به واحد بود نشسته و به خیال اینکه هواپیمای دشمن است، پای خود را روی ماشه می گذارد و آن را به رگبار می بندد که یکی از این تیرها به هواپیمای اف 5 شهید بابایی اصابت می کند.»


البته اکثر منابع از به کار بردن کلمه «سرباز بسيجی» توسط روحانی سخن گفته اند ولی بطور کل پاسخ ایشان، فرار از بیان "تمام واقعیت" با پرهیز از نام بردن از سپاه پاسدارن است زیرا اولاً در پدافند هوایی نیروی هوایی، سربازان وظیفه هیچگاه فرماندهی توپ ها (چه هوایی و چه زمینی) و سلاحهای غیر انفرادی را نداشتند و این مسئولیت بعهدۀ افسران و درجه داران آموزش دیده بود. ثانیاً در سازمان ارتش، بسیجی ها مشارکتی نداشتند و عناصر سرباز همه سربازان وظیفه بوده اند. ثالثاً ارتش برخوردار از دیسیپلین نظامی بوده و امکان اشتباه یا عمد در تیراندازی به هدف اگر نگوییم ناممکن، حداقل بسیار بسیار بعید بود. لذا کلمۀ «سرباز بسیجی» پارادوکسیکال و خارج از تعاریف نظامی است و هواپیمای اف 5 بابایی باید توسط یکی از افسران سپاه پاسداران مورد اصابت قرار گرفته باشد.

سانسورها درباره این مساله بسیار مشکوک است، خصوصا بنابر اطلاعات زیر که از جانب یکی از نزدیکان خانواده عباس بابایی به نگارنده رسیده است:
« ... می گفت رفسنجانی برای بازدید به جبهه آمده بود، تیمسار بابایی هم میره پیش رفسنجانی، وقتی پذیرایی و میوه های مجلسی و .... را میبینه، با سبد نارنگی میزنه تو سر رفسنجانی ... خود خانواده معتقدند که پدرشان را رژیم کشته اما خامنه ای اینها را خیلی تحویل می گرفت.»   

۲۶ نظر:

  1. سلام دوست من
    سرلشکر بابایی هدف گلوله توپ 23 میلیمتری "گروه 33 توپخانه ارتش" قرار گرفت.اگر دقیقتر بخواهید توسط استوار خلیلی مورد اصابت قرار گرفت.این درجه دار بعد ها به دلیل دیگری از ارتش اخراج شد.
    سپاه گند زیاد زده ولی تو این یکی بی تقصیر بوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر فردا ما هم مثل سوریه با ارتش و سپاه درگیر بشیم مطمئنا انتقام همهٔ این گند کاریهاشون رو میگیریم به امید اون روز که این بی‌ برنامههای آشغالو جارو کنیم تو سپاهی ارتشی اگه وطنتو دوست داری با مردم باش تا مجبور نشیم مثل سوریه برادر کشی کنیم اکثریت ما هستیم نه تو

      حذف
  2. سلام
    چرا میخواهید با این حرفا سپاه را خراب کنبد؟؟؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فکر نمیکنی که خراب کردن چیزی که از بنیاد خرابه، کار بیهوده ای هست ؟ سپاه در کدوم کار درست بوده که الان کسی بخواد خرابش کنه ؟ از حق نگذریم این سپاه شما در دزدی و سرکوب و کشت وکشتار واقعا حرف نداره

      حذف
    2. تو کثافت کاری ،تجاوز و دزدی پاسدار ها شکی نیست اینو با 13 سال زندگی در محله ای پاسدار نشین دیدم

      حذف
  3. inhame sepah ,sepah nakonid ,yek eddeh lat va velgard hastan negah kon be firozzi naghdi va va va ,,inha az tokme saghe molla hastan,,,marg bar in ahriman kalifeh kameneie,,,

    پاسخحذف
  4. خب خیلی ضایع است که نشان بدهند که پدافند خودی زده. گور بابای آخوندها اما در یک تلویزیون ملی هم همین که یک لوله پدافند را نشان بدهند کافیست. جای جشن گرفتن نیست که پدافند خودی زده. بهرحال پدافند خودی آخوندی نیست که ایرانی هست. توطئه ای هم در کار نبوده. آخوند برای زدن کسی آنهم از ارتش نیازی به توطئه نداشت اگر لازم بود دستش را میگرفت دوتا اتهام بهش میبست میگذاشتش کنار دیوار مثل دیگرانی که راحت تیرباران کرد.

    پاسخحذف
  5. اگر کسی قصد کشتن عمدی ایشان را داشت آیا هزار راه بهتر نبود؟ مثلا دادن آمار هواپیمای ایشان به ضد انقلاب؟
    از این گونه اشتباهات در همه جنگ ها رخ می دهد و از موقعیت آن شهید بزرگوار هیچ کم نمی کند. توپخانه نیز به وظیفه خود عمل کرده. چه بسا اگر این یک جنگنده دشمن بود، به دلیل زدن خلبان آن باید از توپخانه تقدیر هم می شد.
    وقتی هنگام مرگ انسان برسد هیچ کس نمی تواند لحظه ای آن را تغییر دهد.

    پاسخحذف
  6. اولا که فقط بابایی با پدافند خودی شهید نشد بلکه برخی جنگنده های دیگر هم همین اتفاق برایشان افتاد ولی این ربطی نداشت به تعمدی بودن ماجرا بلکه بخاطر بی هماهنگی و ضعفهای زمان جنگ بود. ثانیا حرف آخر که روایت یکی از به اصطلاح نزدیکان بابایی است مرجع مشخصی ندارد.

    پاسخحذف
  7. سپاه پاسداران از اول تا آخر، از بالا تا پایین، از زنده و مرده و کشته شده، از بدو تاسیس تا دوران جنگ تا الان بدون حتی یک استثنا تاکید می‌کنم بدون هیچ استثنایی همه اراذل و اوباش و جنایتکار بوده و هستند و باید در اسرع وقت به طریق مقتضی و به گونه‌ای عبرت‌آمیز چاره‌جویی شوند.

    پاسخحذف
  8. خطاب به کسی که هدف قرار دادن هواپیما را به کسی به نام استوار خلیلی نسبت داده!!


    در ارتش سرباز صفر پدافند آموزشهای کامل در رابطه با شناسایی هواپیما ، خودی یا غیر خودی بودن ، چگونگی شکل هواپیما در ارتفاعات مختلف و آموزشهای لازم دیگر رو طی خواهد کرد .
    وقتی که به خاطر گم شدن یک پوکه سلاح انفرادی یک سرباز وظیفه در میدان تیر فقط در صورت پیدا شدن جمیع سربازها را رها میکنند
    پی ببرید اشتباه هدف قرار دادن یک تمیسار + اف 5 چه عواقبی خواهد داشت

    پاسخحذف
  9. سلام
    من یک سپاهی هستم علی رغم نظرات کینه توزانه افرادی که نظر خود را نوشته اند شهادت میدهم که پاک ترین و فداکار ترین مردم ایران در همین مجموعه جای گرفته است اگر یک دلیل منطقی از طرف هرکس ارائه شد که همه سپاهیان بد بوده اند اینجانب آمادگی خود را اعلام میکنم که مرا اعدام کنند.افرادی که قضاوت های کینه توزانه میکنند شایستگی خود را از دست میدهند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام

      من از شما تشكر ميكنم كه با جان خود از سرزمين ما دفاع ميكنيد

      حذف
    2. فقط یک دلیل؟
      پس بخون بعد برو خودتو اعدام کن
      1.سپاه به سوریه نیرو ارسال نمیکنه؟این نیروها آدم نمی کشن؟آدم کشتن خوبه؟
      2.توی زندانهای سپاه چه کثافت کاری هایی میشه؟
      3.سپاه از دیکتاتور جبار خائنه ای حمایت نمی کنه؟
      4.سپاه توی انتخابات چه کارهایی کرد؟
      5.خاتم الانبیا وابسته به سپاه چه بر سر اقتصاد آورد؟
      6.تقلب در انتخابات کار چه کسی بود؟
      بیشتر نوشت در حوصله ما نیست.به همین 6 دلیل خودتو اعدام کن چون سروار جامعه ای و برای جامعه مضری.مثل میکروب!

      حذف
  10. بدنه سپاه ربطی به سرداران سپاه نداره،در بدنه سپاه هم ادمای وطن پرست دیده میشه، اونها هم مث منو شما گرفتار این جلادان هستن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کدخدای ده که مرغاب بود کار اهل ده به رسوایی بود

      حذف
  11. اینجا که همه ناشناس هستن معلوم نیست کدوم ناشناس جواب کدوم ناشناس رو میده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواستم ملت آزادی بیشتری برای اظهار نظر داشته باشند ولی خب از طرفی هم حق با شماست.
      برای مدتی تنظیمات بخش نظرات را روی "کاربر ثبت نام شده - شامل OpenID " می گذارم ببینم چطور می شود.

      شاد باشید

      حذف
  12. دوستانی که با زبان تند همه بدنه سپاه رو به یه چوب می زنن و حسابها رو از هم جدا نمی کنن مرتکب اشتباه بزرگی میشن. این تنفر از سپاهی ها واقعیتیه که همه ما درگیرش بوده و هستیم. خاطرم میاد خود من بعد از سرکوب جنبش دانشجویی تو دوره دوم خاتمی که سپاه نقش اصلی رو توش داشت و منم هزینه سنگینی رو دادم از کلمه (( سگ پاسدار)) استفاده می کردم. ولی حقیقت اینه که بسیاری از پاسداران محترم و افرادی مثل خمینی و خلخالی و ... آدمهایین که در تصمیم گیریهاشون عقده ها و اغراض نقش اصلی رو داشته. من و شما اگر به دنبال انتقام هستیم که هیچ ولی اگر هدف اصلیمون ایرانی دموکراتیک و آزاد هست باید یاد بگیریم که ورای عقده ها و دشمنی هامون تصمیم بگیریم و حرف بزنیم. در غیر این صورت نتیجه کار شبی همین چیزیه که بش می گیم جمهوری اسلامی. به امید روزی که ایران وطن همه باشه منجمله پاسدارها.

    پاسخحذف
  13. دوست عزیز درباره مورد اول بعنوان فرزند یک ارتشی که از اولین روزهای جنگ درگیر بوده باید عرض کنم که در کتاب خاطرات پدرم که در ابتدای جنگ فرمانده پااسگاه مرزی خیّن در خرمشهر بوده باید بگم که ایران از اواسط ماه شهریور درگیری شدید نظامی با عراق داشته ولی جنبه رسمی نداشت. که با حمله هوائی گسترده به ایران در 29 شهریور این جنگ رسمی شد. یادم میاد که پدرم در کتاب خاطراتش از درگیری شدید در نوزدهم شهریور نوشته بود که منجر به شهادت چند نفر از سربازان تحت امرش میشه.

    پاسخحذف
  14. گاهی از حدود انصاف خارج میشویم ، من معتقدم ان سپاهی که در جبهه ها مقابل عراقی ها جانفشانی کرد و در سخت ترین شرایط جان خود را فدای میهن کردند با این سپاهی که اکنون میبینیم خیلی متفاوت بودند ، سپاهی واقعی انانی بودند که پس از اعمال درجه نظامی از سپاه جدا شدند ، یک عده از این غیور مردان حاضر نشدند مزد زحمات خود را با سر دوشی عوض کنند ، سپاه در ابتدای انقلاب خدمات بیشماری کرد ، متاسفانه با ورود در عرصه سیاسی و اقتصادی اینگونه خود را بهزیر سوال بردند

    پاسخحذف
  15. بنظر من سوزاندن تر و خشک با یک آتش کار درستی نیست غیراز رده بالاها که کشور را دو دستی تقدیم ولادیمیر پوتین داده اند اکثریت بچه های سپاه فرزندان همین میهن و ملت اند اگر بخواهیم دائم دنبال خائن بگردیم و دودسته گی که خواست رژیم هست بوجود بیاریم میشه خود ارتش را متهم کرد که در حساس ترین روزهای منتهی به 22 بهمن بجای استفاده از قدرت و امکانات و قلع و قم کردن شورش و شورشیان درکمال تعجب و تاسف اعلام بیطرفی کرد و کشور را دو دستی تحویل خمینی داد که به اعتراف خودش هیچ احساسی درقبال ایران نداشت و به پادشاه میهن دوست که اصلا متولی خودش یعنی ارتش پنجم جهان بود خیانت کرد و البته خمینی هم خوب مزدی درقبال فرمانبرداری شون بهشون داد .بهرحال ما باید به فکر آشتی ملی و دادن اطمینان به بچه های بی تقصیر اعم از سپاهی و بسیجی و ارتشی باشیم این باین معنی نیست که جنایتکاران که دستشون آلوده بخون ایرانیان هست بدون مجازات خواهند ماند اما یادمان باشه که خود اینها میدونستند که این بچه ها هم میهنان خودشون را هدف گلوله قرار نخواهند داد و از سوریه و لبنان قاتلین مزدور برای سرکوب مبارزین وارد میکردند . بامید آزادی و رهایی میهن مان و برافراشتگی پرچم سه رنگ شیر و خورشید برفراز آسمان ایران زمین .

    پاسخحذف
  16. اونجایی که خرف زیادی میزنند بفهمنند کسانی هستند که حاضرند جونشون را برای این نظام بدم . حاجی زاده وقتی با قدرت عذرخواهی کرد از نشانه های بزرگی اوست ولی تویی که فوش میدی بی سرفی

    پاسخحذف
  17. با سلام آدم بد روبه خدا بایدسپرد چه دولت چه افراد

    پاسخحذف